בדיקת האנטיגן הביתית כבר הופכת לשגרת החיים שלנו: החל מהבוקר (א') התלמידים נדרשים לעבור אותה פעמיים בשבוע, בעוד שמשרד הבריאות כבר שוקל להמליץ שתלמידים עם חיסון בתוקף לא יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע. בנוסף, היא משמשת גם כבדיקה מוסדית באתרים כמו מד"א המתעדים את תוצאותיה במערכות המיחשוב, כמו גם אצלנו בבית.
היא אמנם אינה מדויקת כמו בדיקת ה-PCR, אבל יכולה להגיע לרמת דיוק יחסית גבוהה באיתור מאומתים. אלא שרבים מבצעים אותה באופן שגוי, והתוצאה המתקבלת שלילית לכאורה, אף שהאדם חיובי לקורונה.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת האנטיגן לקורונה. פחות מדויקת מה-PCR
(צילום: shutterstock)
שם הערכה, "אנטיגן ביתי" ניתן לה על שום האנטיגן, חלבון זר מנגיף הקורונה בשם "נוקלאוקפסיד פרוטאין" האמור להתגלות בבדיקה. באמצעות המסת המקלון עם הדגימה בתמיסה ופריסתה על לוח זעיר, מתבצעת ריאקציה כימית שאמורה לסמן את נוכחות אותו חלבון.
אלא שהערכה דורשת כמות מספיקה של חלבון, והיא תלויה בגורמים רבים: העומס הנגיפי, כלומר כמות הווירוסים בגופו של החולה, נטילה נכונה של הדגימה עם כמות מספקת של אותו חלבון הנחוץ להתגלות בבדיקה, וביצועה של הבדיקה באופן תקין. אלו הטעויות שאתם עלולים לבצע, שמשפיעות על איכות הבדיקה והתוצאה שלה.
בדיקות חדש

האזינו לפודקאסט על בדיקת האנטיגן:

אלו הטעויות השכיחות - ואיך לתקן אותן:

1. אחסון לא נכון של הערכה

בדומה לתרופות, גם בדיקת הקורונה הביתית דורשת אחסון מתאים בטמפרטורות שאינן גבוהות מדי ואינן נמוכות מדי. כך למשל, אחסון של הערכות בלילה קר החשוף לטמפרטורה של פחות מ-2 מעלות צלזיוס, יהרוס את הבדיקה. אחסון בטמפרטורה גבוהה מדי של 30 מעלות ומעלה, כמו למשל בעת חימום יתר של הבית, של האמבטיה או מעל תבשילים חמים או במדף מעל קומקום מים במטבח – יפגע בבדיקה. גם אחסון בחדר האמבטיה או במטבח, מקומות החשופים ללחות גבוהה, יפגע באיכות הבדיקה.
  • את הערכות מומלץ לאחסן כמו תרופות, במקום יבש וקריר, עדיף בטמפרטורות שאינן עולות על 24 מעלות.

2. משטח וידיים לא נקיים

ביצוע הבדיקה כאשר סביבת הבדיקה מלוכלכת או מזוהמת, פוגע גם הוא בתוצאה מכיוון שהוא עלול לקלוט על מקלון הבדיקה, במבחנה או על לוחית הבדיקה חלקיקים זעירים שיפגמו בריאקציה הכימית עם חלבוני הקורונה ויצביעו על תוצאת "שלילי שגוי", כלומר מקרה בו אדם מאומת אבל בתוצאה תתקבל תשובת "שלילי" באופן שגוי.
  • לפני ביצוע הבדיקה יש לנקות את השולחן עליו מבצעים את הבדיקה, לשטוף ידיים, או לעטות כפפות.

3. ביצוע לא נכון

מאז עידן האומיקרון המתבטא בתסמינים שונים במקצת מהדלתא וזנים קודמים, חלה ירידה באיכות תוצאות בדיקות האנטיגן הביתי. לפיכך שונו ההנחיות, וכעת, משום שהאומיקרון מתבטא פחות בתסמינים ריאתיים ומעדיף להיקלט ברירית הלוע, יש לעשות זאת בדרך שונה.
  • צריך להתחיל את הבדיקה בנטילת דגימה עם המטוש מהלוע, ולאחר מכן עם אותו מטוש ליטול דגימה מהנחיר.

4. הכנה שגויה של הריאקציה

טעויות מתרחשות גם לאחר נטילת הדגימה עם המטוש: חיפזון בעת ערבוב המטוש בתמיסה יוביל לרמה נמוכה מדי של חלבון מהנגיף שיוביל לתוצאה שלילית, לכאורה, במקלון. גם טפטוף של פחות מדי טיפות יראה תוצאה שלילית.
  • יש לערבב היטב את המקלון במבחנה ולאחר מכן לסחוט את השארית שעל המקלון בתנועה סיבובית במבחנה כלפי מעלה. יש להקפיד גם על טפטוף מספר הטיפות הנדרשות מהמבחנה אל חלון הבדיקה.

5. תזמון לא נכון של זמן ההמתנה

הריאקציה הכימית של התמיסה במקלון אורכת כ-15 דקות. גם אם הופיע פס אחד בלבד על המקלון, הפס השני עלול להופיע מאוחר יותר.
  • כדאי להפעיל שעון עצר הסופר אחורנית (היום הדבר פשוט בסיוע הסמרטפונים), ולקרוא את התוצאה בתזמון הנכון.